Úvod » Články » Řemen místo řetězu
Takřka všechny druhy jízdních kol již sáhly po řemeni. Řemen místo řetězu se s úspěchem používá i na horských a cyklokrosových kolech. Nejrozšířenější je ovšem u tzv. městských kol, používaných na cesty do práce, do školy i kamkoli jinam. Jednoduchost, lehkost, rychlost a spolehlivost jsou oceňované přednosti. Samozřejmě skládačky nemohou zůstat pozadu.
Historie řemenů sahá do 80 tých let, kdy firma Bridgestone Picnica představila řemenem poháněné jízdní kolo. Ozubené jako je tomu u Harley Davidson.
Firma Gates je označuje CDC s postraními vodícími linkami a CDX s prostřední vodící linkou.
V obou případech řemen pesně zapadá do ozubených kol a koleček. Po oleji a šmíru ani stopa.
* pořizovací cena řemenu bývá nad úrovní špičkových řetězů, kolem 1500 - 2000 Kč, nemusíme ho měnit ale tak často a nemusíme se o něj tak intenzivně starat jako o řětěz.
Toto je 5 parametrů, které zajímají většinu cyklistů. Výbušnějším z nich se přesto může zdát, že některé řemeny jsou při nástupu trochu opožděné.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Znalce a fajnšmekry zajímá i diskutovaná ztráta výkonu wattů jezdce, způsobená třením.
Nezávislé testy uvádějí, že při výkonu výkonnostního cyklisty je tření řemenu oproti řetězu o 1 - 2 watty vyšší. Jiné zdroje uvádí, že účinnost řetězu je 99% a řemenu 98%.
Jiné testy zjistily, že u kol tzv. singlespeed (s jedním převodem) bez zatížení je opravdu řetěz téměř bezztrátový, ale při zatížení nad 200W (středně trénovaný je schopen takto jet desítky minut) se řemen dostává v tření před řetěz.
Další testy řetězů uvádějí, že:
pro:
proti:
Řemen má (musí) být přiměřeně napnut. K tomu slouží jednoduchá měrka, ale i dobrá zkušenost a cit je také řešení. Větší a silnější jezdci by měli mít řemen napjatější, více-rychlostní náboje naopak volnější než jedno-rychlostní.
Více-rychlostní náboje v kombinaci s řemenem poskytují skutečně téměř bezúdržbové ježdění. Pro upřesnění jsou náboje již běžně 8 rychlostní, 11 více rychlostní je ale možné mít také.
Cyklisté si bez problému představí jízdu na klasické kazetě, kdy každý pastorek poskytuje určitý pocit z rychlosti a nutného výdeje energie. U řemenového kola s více-rychlostním nábojem žádné pastorky nejsou vidět, ale rozsah 8 rychlostního alfine náboje, který je namontován na našem testovacím kole, odpovídá kazetě 12 – 38 zubů.
I když je řemen dostatečně flexibilní, neměl by se obracet, kroutit, svazovat, lámat.
Převodníky jsou konstruovány na 4 nebo 5 šroubové kliky a pastorky na nejběžnější výrobce nábojů.
Většina kol s řemenem je používána s více-rychlostními náboji, které ovšem zaznamenávají další ztráty výkonu, a to někde kolem 8 W při výkonu 100 W, zatímco kolo s přehazovačkou vykazuje ztráty jen 2 W. U výkonnostního cyklisty to může tedy být i 2 - 4x více v neprospěch řetězu.
Standardní jízdní kola mají v průměru ztráty 3 % na odporu kuličkových ložisek a tření řetězu a ostatních součástek.
Jakou práci ve wattech je cyklista schopný vykonávat? Měřeno ve wattech na kilogram své hmotnosti.
Co se obecně doporučuje, aby se energie neztrácela:
Mechanické ztráty na kole nebývají rozhodující, ale zrychlením z 10 km/h na 30 km/h vzroste:
Pro srovnání - udržet na rovině u 70kg cyklisty rychlost 20 km/h a 30 km/h je rozdíl téměř 50 W jen v odporu vzduchu.
Jiné laboratorní testy uvádí překvapivé výsledky v používání velikosti pastorků. Jinými slovy - jet 44/21 je efektivnější než 32/16. Jet pastorek 21 je o 4 % efektivnější než 11!!!
Laboratorní testy ale nevykazují významné ztráty při používání křížových převodů - velký převodník/velký pastorek (opotřebení a s tím spojené náklady není ovšem zohledněno)
Další měření ukázala, že snížení hmotnosti nepohybujících se součástí na kole se chovají jako snížení tělesné hmotnosti. Snížení hmotnosti o 5% zrychlí jízdu do prudších kopců o 5 %, po rovině o 0,4 % a zpomalí jízdu z kopce o 2 % ;-)