Řemen místo řetězu

Jízdní kola s řemenem

 

 

Takřka všechny druhy jízdních kol již sáhly po řemeni. Řemen místo řetězu se s úspěchem používá i na horských a cyklokrosových kolech. Nejrozšířenější je ovšem u tzv. městských kol, používaných na cesty do práce, do školy i kamkoli jinam. Jednoduchost, lehkost, rychlost a spolehlivost jsou oceňované přednosti. Samozřejmě skládačky nemohou zůstat pozadu.

Historie řemenů sahá do 80 tých let, kdy firma Bridgestone Picnica představila řemenem poháněné jízdní kolo. Ozubené jako je tomu u Harley Davidson.

 

Můžeme říci, že jsou 2 základní typy řemenů a ozubených kol

Firma Gates je označuje CDC s postraními vodícími linkami a CDX s prostřední vodící linkou.

 

 

 

V obou případech řemen pesně zapadá do ozubených kol a koleček. Po oleji a šmíru ani stopa.

Kde je ten důvod, proč nejezdíme všichni na kole s řemenem?

  • je výrazně dražší než rětěz? ne*
  • vydrží méně než řetěz? ne
  • je těžší než řetěz? ne
  • je určen jen pro určitá kola? ne
  • je to neověřená novinka? ne

* pořizovací cena řemenu bývá nad úrovní špičkových řetězů, kolem 1500 - 2000 Kč, nemusíme ho měnit ale tak často a nemusíme se o něj tak intenzivně starat jako o řětěz.

Toto je 5 parametrů, které zajímají většinu cyklistů. Výbušnějším z nich se přesto může zdát, že některé řemeny jsou při nástupu trochu opožděné.

 

Ztráty výkonu při šlapání

Znalce a fajnšmekry zajímá i diskutovaná ztráta výkonu wattů jezdce, způsobená třením.

Nezávislé testy uvádějí, že při výkonu výkonnostního cyklisty je tření řemenu oproti řetězu o 1 - 2 watty vyšší. Jiné zdroje uvádí, že účinnost řetězu je 99% a řemenu 98%.

Jiné testy zjistily, že u kol tzv. singlespeed (s jedním převodem) bez zatížení je opravdu řetěz téměř bezztrátový, ale při zatížení nad 200W (středně trénovaný je schopen takto jet desítky minut) se řemen dostává v tření před řetěz.

Je takový rozdíl, opravdu to rozhodující?

Další testy řetězů uvádějí, že:

  • opotřebovaný řetěz (prodloužený o 1% délky) zvyšuje ztráty třením i o 2 watty
  • suchý řetěz zvyšuje ztráty třením i o 15 wattů!!!
  • špinavý řetěz (měřeno před a po závodě cyklokrosu, tj. po 60 minutách) zvyšuje ztráty třením i o 2 watty
  • menší rolničky přehazovačky zvyšují ztráty třením i o 1 watt

Co mluví pro a proti řemenu

pro:

  • je čistý - už žádné ruce od šmíru
  • je tichý - téměř absolutně
  • je lehký - 95 g (122 zubů)
  • nerezne
  • má dlouhou životnost - až 20000 km
  • je bezúdržbový - stačí pouze oplachovat
  • je samočistící
  • v kombinaci s více-rychlostním nábojem je oproti přehazovačce méně náchylný k poruše
  • na nerovnostech netluče o rám
  • nepadá

proti:

  • je nutný rám s rozpojitelnou zadní stavbou
  • zadní stavba musí být dostatečně pevná
  • je nutná vyšší přesnost nastavení (centrování a napnutí řemenu)
  • cena začíná nad 1000 Kč
  • používá se pouze jeden převodník = méně převodů, ale v plném rozsahu a bez křížení
  • poškození jsou méně viditelná - možné přetržení při spurtu nebo intenzivní jízdě
  • je citlivější na mechanické poškození
  • nelze opravit
  • malé zkušenosti
  • většinou nedostupné v cyklo prodejnách

 

 

Řemen má (musí) být přiměřeně napnut. K tomu slouží jednoduchá měrka, ale i dobrá zkušenost a cit je také řešení. Větší a silnější jezdci by měli mít řemen napjatější, více-rychlostní náboje naopak volnější než jedno-rychlostní.

 

 

Více-rychlostní náboje v kombinaci s řemenem poskytují skutečně téměř bezúdržbové ježdění. Pro upřesnění jsou náboje již běžně 8 rychlostní, 11 více rychlostní je ale možné mít také.

 

Cyklisté si bez problému představí jízdu na klasické kazetě, kdy každý pastorek poskytuje určitý pocit z rychlosti a nutného výdeje energie. U řemenového kola s více-rychlostním nábojem žádné pastorky nejsou vidět, ale rozsah 8 rychlostního alfine náboje, který je namontován na našem testovacím kole, odpovídá kazetě 12 – 38 zubů.

Příklad rozsahu převodových poměrů jízdních kol s kazetou vs. více-rychlostní alfine:

  • Compact 50/34x12/25               35,7-109,5         Alfine 45/20      31,15-95,45
  • Compact 50/34x12/27               33,1-109,5         Alfine 45/20      31,15-95,45
  • Race 52/39x12/25                     41,0-113,9         Alfine 45/20      31,15-95,45
  • Trekking 48/36/26x11-34          19,8-113,2         Alfine 45/20      31,15-95,45
  • MTB 26" 42/32/22x11-34          16,8-99              Alfine 45/20      34,20-104,81

 

I když je řemen dostatečně flexibilní, neměl by se obracet, kroutit, svazovat, lámat.

Převodníky jsou konstruovány na 4 nebo 5 šroubové kliky a pastorky na nejběžnější výrobce nábojů.

Většina kol s řemenem je používána s více-rychlostními náboji, které ovšem zaznamenávají další ztráty výkonu, a to někde kolem 8 W při výkonu 100 W, zatímco kolo s přehazovačkou vykazuje ztráty jen 2 W. U výkonnostního cyklisty to může tedy být i 2 - 4x více v neprospěch řetězu.

Standardní jízdní kola mají v průměru ztráty 3 % na odporu kuličkových ložisek a tření řetězu a ostatních součástek.

Jakou práci ve wattech je cyklista schopný vykonávat? Měřeno ve wattech na kilogram své hmotnosti.

  • špičkový profík nad 6 W/kg své hmotnosti - 70 ti kilový cyklista může vykonávat i desítky minut práci nad 420 W
  • výkonnostní cyklista 4,5 W/kg
  • netrénovaný 2 W/kg

Co se obecně doporučuje, aby se energie neztrácela:

  • ložiska a řetěz udržovat namazané
  • používat lehký olej - olej nemusí na první pohled mazat, jak jsme zvyklí. Lehký olej oproti vazelíně má asi 6x menší tření
  • zapouzdřená ložiska mají asi 10 x větší tření než nezapouzdřená
  • používat lehké vazelíny - pozor: vazelína do motorů má očekávané vlastnosti většinou až po zahřátí
  • používat pneumatiky s malou styčnou plochou
  • dostatečně hustit pneumatiky a snížit valivý odpor
  • používat nízké pneumatiky a snížit stranové deformace

Mechanické ztráty na kole nebývají rozhodující, ale zrychlením z 10 km/h na 30 km/h vzroste:

  • mechanický odpor o 200 %
  • valivý odpor o 350 %
  • odpor vzduchu o 1800 %

Pro srovnání - udržet na rovině u 70kg cyklisty rychlost 20 km/h a 30 km/h je rozdíl téměř 50 W jen v odporu vzduchu.

Jiné laboratorní testy uvádí překvapivé výsledky v používání velikosti pastorků. Jinými slovy - jet 44/21 je efektivnější než 32/16. Jet pastorek 21 je o 4 % efektivnější než 11!!!

Laboratorní testy ale nevykazují významné ztráty při používání křížových převodů - velký převodník/velký pastorek (opotřebení a s tím spojené náklady není ovšem zohledněno)

Další měření ukázala, že snížení hmotnosti nepohybujících se součástí na kole se chovají jako snížení tělesné hmotnosti. Snížení hmotnosti o 5% zrychlí jízdu do prudších kopců o 5 %, po rovině o 0,4 % a zpomalí jízdu z kopce o 2 % ;-)

Naše závěry:

  • při běžném použití za dobrých podmínek řemen přežije velkou část kola
  • pořizovací cena je v porovnání s ostatními přednostmi a ušetřeným servisem nízká
  • ztráty energie celého systému jsou nepodstatné
  • ideální použití pro kohokoli, kdo si vystačí s větším odstupňováním převodů
  • ideální pro jízdu do práce, různé projížďky sem-tam po městě i výlety
  • řemen je vhodný pro městská kola, trekkingová kola, horská kola i silniční kola