Úvod » Články » Připoutat nebo ne?
jediné místo, kde je možné cyklistu připevnit ke kolu, jsou pedály.
Připevnění funguje podobně jako bezpečnostní vázání na lyžích, takže pokud máte speciální cyklistické boty, můžete být pevně, ale přesto bezpečně připnuty ke kolu.
Stává se, když lajk některé tzv. nášlapné pedály vidí, vůbec by neřekl, že se jedná o pedály.
Jsou tři důvody, proč se připoutávat. První je ten, aby mi noha nezklouzávala z pedálu, druhý je, abych mohl na pedál působit po delší dráze než jen při šlapávání směrem dolů a třetí, abych měl pokaždé nohu položenou na pedálu stále stejně.
Ne/upevnění nohy na pedál se děje několika způsoby, podívejme se na rozdíly:
Klasický![]() ![]() |
vzhled |
velká plocha, gumový v kombinaci s kovovou slitinou nebo plastem |
určení |
nenáročné popojížďky na krátkou vzdálenost | |
výhoda |
jednoduché položení nohy na pedál a vystoupení, možno jezdit i na boso na obou stranách pedálu, nejlevnější typ | |
nevýhoda | kvalita odpovídá určení | |
Klasický speciální![]() ![]() |
vzhled |
velká plocha, kovová slitina, kovové hroty proti sklouznutí |
určení |
BMX, sjezd a freestyle | |
výhoda |
jednoduché položení nohy na pedál a vystoupení, možno jezdit na obou stranách pedálu, odolnost | |
nevýhoda | vyšší hmotnost, riziko zranění o hroty | |
Klasický s klipsnou![]() ![]() |
vzhled |
kovový rámeček, klipsna, řemínek |
určení |
jakákoli jízda v obuvi, která se vejde do řemínku a do klipsny | |
výhoda |
snadné položení nohy na pedál a vystoupení, noha jen tak nezklouzne | |
nevýhoda | položení nohy na pedál jen jedním směrem, omezená možnost jízny na obou stranách pedálu | |
Kombi pedály![]() ![]() |
vzhled |
jako klasický bez klipsny, na jedné straně se zabudovaným zámkem k připevnění cyklo obuvi |
určení |
turistika nejen v cyklo obuvi | |
výhoda |
univerzálnost, snadné položení nohy na pedál a vystoupení/vycvaknutí | |
nevýhoda | vyšší hmotnost, nacvaknutí cyklo obuvi jen na jedné straně, je třeba nacvičit | |
Nášlapné silniční![]() ![]() |
vzhled |
kovová slitina většinou trojúhelníkového nebo kulatého tvaru |
určení |
sportovní a závodní jízda na silničním kole | |
výhoda |
nízká hmotnost, stále stejné, pevné a pohodlné uchycení nohy v cyklo obuvi, snadné vycvaknutí při vystupování, bezpečnostní vycvaknutí při pádu, snadnější překonání mrtvých bodů při šlapání | |
nevýhoda | jízda bez cyklistické obuvi je nestabilní, použití jinde než na silniční cyklistiku není vhodné, vyšší cena | |
Nášlapné MTB![]() ![]() |
vzhled |
kovový, kompaktní, zaoblený, ale i drátěný mixérový tvar |
určení |
sportovní a závodní jízda v terénu (MTB, cyklokros) | |
výhoda | nízká hmotnost, stále stejné, pevné a pohodlné uchycení nohy v cyklo obuvi, možno použít i pro jízdu na silničním kole, snadné vycvaknutí při vystupování, bezpečnostní vycvaknutí při pádu, snadnější překonání mrtvých bodů při šlapání, z nacvakávacího mechanismu dobře protlačuje bláto a nečistoty | |
nevýhoda | bez cyklo obuvi velmi nestabilní šlapání, vyšší cena |
Boty a upevnňovací systém k silničním nášlapným pedálům vypadají takto: