Jaké jízdní kolo je nejlepší

jedno jede lépe po silnici, druhé v terénu, třetí jede pohodlně (ale pomalu), čtvrté letí jako raketa (ale nepohovíte si), další je obratné (ale daleko nedojedete) atd.

Horská kola, silniční kola, city kola nebo jiná?

Najděte si to Vaše a jakékoli cyklotrasy jsou pro vás hračkou.

Silniční kola

Vzhled

pevný rám, úzké ráfky a pláště nebo galusky, někdy i bez dezénu, řídítka oblouková (berany) nebo speciální časovkářská

Určení

sportovní a závodní jízda po silnici, na cyklistických stezkách nebo okruzích s tvrdým a kvalitním povrchem

Výhoda

rychlý a nejméně náročný přesun ze všech kol poháněných pouze lidskou silou na delší vzdálenosti po kvalitním povrchu

Nevýhoda

jízda po jiném než kvalitním povrchu může vést k poškození (zvláště pneumatik), pádu a zranění. Úzké a hladké pneumatiky nereagují optimálně na nerovnosti terénu.

Horská kola

Vzhled

pevný i odpružený rám, vidlice odpružená, pláště nebo galusky široké, většinou s velmi hrubým dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy), tzv. sjezdová horská kola mají silnější a nižší rám, odpružení s vyšším zdvihem, ráfky i pláště silnější, velikost kol 26" – 27,5" – 29"

Určení

turistická, sportovní a závodní jízda po cestách i v nezpevněném terénu, tzv. sjezdová horská kola na jízdu z kopce

Výhoda

průjezd téměř jakýmkoli terénem a po jakémkoli povrchu

Nevýhoda

vyšší hmotnost než silniční kola, jízda po silnici vyžaduje vyšší úsilí, při aktivovaném odpružení ještě větší. Někteří větší valivý odpor řeší výměnou širokých pneumatik za úzké nebo výměnou celého předního a zadního kola s úzkými a hladkými pneumatikami.

29" přebírá štafetu nebo jen móda? A co 27,5"?

rozdílná velikost kol poskytuje jezdci rozdílné pocity z jízdy

Výhoda

průchodnost terénem při překonávání nerovností = rychlejší, plynulejší a pohodlnější v rovinatějším terénu, větší styčná plocha s terénem = neprokluzuje při záběru a brzdí větší plochou, udržuje setrvačnost

Nevýhoda

setrvačnost = vyšší hmotnost (cca 1 kg) = obtížnější rozjezdy a prudké výjezdy, horší obratnost, cyklisté drobných postav a podprůměrné fyzičky nevídají výhody oproti 26"

27,5"

bude snad kompromisem mezi 26 a 29 pro většinu cyklistů a nejrozšířenější velkostí?

Lockout

Uživatelsky asi nejvýraznější malý pomocník při jízdě. Jednoduchým otočením páčky na vidlici nebo na řídítkách vypnete/zapnete odpružení vidlice nebo i zadního tlumiče. V terénu zapínáme pružení, po silnici vypínáme pružení = rychlejší, pohodlnější a snadnější jízda

Trekingová kola/Crossová kola

Vzhled

pevný rám, vidlice odpružená se zdvihem menším než mají horská kola, pláště středně široké s jemným dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy)

Určení

cykloturistika a sportovní jízda po cestách i v lehkém nezpevněném terénu a po silnici

Výhoda

trekkingové kolo lze snadno vybavit dle pravidel silničního provozu, na místo určení lze využít nenáročnou zkratku terénem, crossové kolo s doplňky podle pravidel nepočítá

Nevýhoda

universální kolo s průměrnými vlastnostmi na silnici i v terénu, v těžším terénu není možno jet

Hlavní rozdíl mezi pojmem horská kola a pojmem trekingová kola:
horská kola mají geometrii rámu více pohodlnou, se zvýšeným středem nad zemí, vidlice má vyšší zdvih pérování, 26“ kola jsou menší, pneumatiky jsou širší, převody jsou lehčí.

Cyklokrosová kola

Vzhled

pevný rám a vidlice, pláště a galusky středně široké s jemným až středně hrubým dezénem, řídítka oblouková (berany)

Určení

sportovní a závodní jízda po cestách i v lehkém nezpevněném terénu a po silnici

Výhoda

lehké jako silniční kola, jede rychle po dobrém povrchu, lze ho snadno přenášet v ruce nebo na rameni

Nevýhoda

universální kolo s průměrnými vlastnostmi na silnici i v terénu

Fitness kola

Vzhled

pevný rám i vidlice, pláště středně široké s jemným dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy)

Určení

cykloturistika a sportovní jízda po cestách i ve zpevněném terénu a po silnici. Můžeme ho zařadit mezi silniční kola a treková kola, mezi nimiž díky svým vlastnostem stojí

Výhoda

lze ho snadno vybavit dle pravidel silničního provozu, na místo určení lze využít nenáročnou zkratku, připomíná silniční kolo s rovnými řídítky, ale pohodlnějším posedem

Nevýhoda

universální kolo s dobrými vlastnostmi na silnici a podprůměrnými v terénu. Použitím různých pneumatik lze vlastnosti měnit

Městská kola (city)

Vzhled

pevný rám i vidlice, pláště středně široké s jemným dezénem nebo bez, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy), někdy oblouky (berany), většinou bez přehazovačky s jedním převodem nebo několika málo převody v zadní nábě. Dámská kola (dámské verze) bývají naopak velmi pohodlné a plně vybavené

Určení

jízda po městě nebo nenáročná turistika na kratší vzdálenosti po zpevněném terénu a po silnici

Výhoda

velmi lehké a obratné, lze ho snadno vybavit dle pravidel silničního provozu

Nevýhoda

bez přehazování není vhodné do kopcovitého terénu

Elektrokola

Vzhled

jako trekkingová, skládací i horská kola. Baterie bývá umístěna na zadním nosiči, za sedlovou rámovou trubkou nebo na spodní rámové trubce místo košíku na lahev

Určení

jízda po městě, do školy a do práce, cykloturistika i na delší vzdálenosti, v terénu podle charakteru kola

Výhoda

při šlapání pomáhá překonávat odpor a tím ulehčuje zdolávání vzdáleností, motor je možno vypnout a jet pouze na šlapání. I pro netrénovaného je ujetí 100 km reálné

Nevýhoda

váha, která dosahuje i dvojnásobku běžného kola

BMX a Freestyle kola

Vzhled

menší pevný rám i vidlice, pláště široké s jemně hrubým dezénem, řídítka zvednutá

Určení

hobby, sportovní a závodní jízda po speciálně upravených tratích a cestách, skoky, možno i v nezpevněném terénu na krátkou vzdálenost a z kopce dolů, překonávání překážek a akrobatické kousky

Výhoda

snadná ovladatelnost, vyšší odolnost

Nevýhoda

velmi náročná jízda už na vzdálenost několika kilometrů, zvláště BMX