Úvod » Články » Jaké jízdní kolo je nejlepší?
...ŽÁDNÉ...
jedno jede lépe po silnici, druhé v terénu, třetí jede pohodlně (ale pomalu), čtvrté letí jako raketa (ale nepohovíte si), další je obratné (ale daleko nedojedete) atd.
Vzhled | pevný rám, úzké ráfky a pláště nebo galusky, někdy i bez dezénu, řídítka oblouková (berany) nebo speciální časovkářská |
Určení | sportovní a závodní jízda po silnici, na cyklistických stezkách nebo okruzích s tvrdým a kvalitním povrchem |
Výhoda | rychlý a nejméně náročný přesun ze všech kol poháněných pouze lidskou silou na delší vzdálenosti po kvalitním povrchu |
Nevýhoda | jízda po jiném než kvalitním povrchu může vést k poškození (zvláště pneumatik), pádu a zranění. Úzké a hladké pneumatiky nereagují optimálně na nerovnosti terénu. |
Vzhled | pevný i odpružený rám, vidlice odpružená, pláště nebo galusky široké, většinou s velmi hrubým dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy), tzv. sjezdová horská kola mají silnější a nižší rám, odpružení s vyšším zdvihem, ráfky i pláště silnější, velikost kol 26" – 27,5" – 29" |
Určení | turistická, sportovní a závodní jízda po cestách i v nezpevněném terénu, tzv. sjezdová horská kola na jízdu z kopce |
Výhoda | průjezd téměř jakýmkoli terénem a po jakémkoli povrchu |
Nevýhoda | vyšší hmotnost než silniční kola, jízda po silnici vyžaduje vyšší úsilí, při aktivovaném odpružení ještě větší. Někteří větší valivý odpor řeší výměnou širokých pneumatik za úzké nebo výměnou celého předního a zadního kola s úzkými a hladkými pneumatikami. |
Hlavní rozdíl mezi pojmem horská kola a pojmem trekkingová kola:
horská kola mají geometrii rámu více pohodlnou, se zvýšeným středem nad zemí, vidlice má dvojnásobně vyšší zdvih pérování a tlumení (100 – 180 mm), 26" kola jsou menší, pneumatiky jsou širší, převody jsou lehčí.
rozdílná velikost kol poskytuje jezdci rozdílné pocity z jízdy
Výhoda | průchodnost terénem při překonávání nerovností = rychlejší, plynulejší a pohodlnější v rovinatějším terénu, větší styčná plocha s terénem = neprokluzuje při záběru a brzdí větší plochou, udržuje setrvačnost |
Nevýhoda | setrvačnost = vyšší hmotnost (cca 1 kg) = obtížnější rozjezdy a prudké výjezdy, horší obratnost, cyklisté drobných postav a podprůměrné fyzičky nevídají výhody oproti 26" |
27,5" | bude snad kompromisem mezi 26 a 29 pro většinu cyklistů a nejrozšířenější velkostí? |
Uživatelsky asi nejvýraznější malý pomocník při jízdě. Jednoduchým otočením páčky na vidlici nebo na řídítkách vypnete/zapnete odpružení vidlice nebo i zadního tlumiče. V terénu zapínáme pružení, po silnici vypínáme pružení = rychlejší, pohodlnější a snadnější jízda
Vzhled | pevný rám, vidlice odpružená se zdvihem menším než mají horská kola, pláště středně široké s jemným dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy) |
Určení | cykloturistika a sportovní jízda po cestách i v lehkém nezpevněném terénu a po silnici |
Výhoda | trekkingové kolo lze snadno vybavit dle pravidel silničního provozu, na místo určení lze využít nenáročnou zkratku terénem, crossové kolo s doplňky podle pravidel nepočítá |
Nevýhoda | universální kolo s průměrnými vlastnostmi na silnici i v terénu, v těžším terénu není možno jet |
Hlavní rozdíl mezi pojmem horská kola a pojmem trekingová kola:
horská kola mají geometrii rámu více pohodlnou, se zvýšeným středem nad zemí, vidlice má vyšší zdvih pérování, 26“ kola jsou menší, pneumatiky jsou širší, převody jsou lehčí.
Vzhled | pevný rám a vidlice, pláště a galusky středně široké s jemným až středně hrubým dezénem, řídítka oblouková (berany) |
Určení | sportovní a závodní jízda po cestách i v lehkém nezpevněném terénu a po silnici |
Výhoda | lehké jako silniční kola, jede rychle po dobrém povrchu, lze ho snadno přenášet v ruce nebo na rameni |
Nevýhoda | universální kolo s průměrnými vlastnostmi na silnici i v terénu |
Vzhled | pevný rám i vidlice, pláště středně široké s jemným dezénem, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy) |
Určení | cykloturistika a sportovní jízda po cestách i ve zpevněném terénu a po silnici. Můžeme ho zařadit mezi silniční kola a treková kola, mezi nimiž díky svým vlastnostem stojí |
Výhoda | lze ho snadno vybavit dle pravidel silničního provozu, na místo určení lze využít nenáročnou zkratku, připomíná silniční kolo s rovnými řídítky, ale pohodlnějším posedem |
Nevýhoda | universální kolo s dobrými vlastnostmi na silnici a podprůměrnými v terénu. Použitím různých pneumatik lze vlastnosti měnit |
Vzhled | pevný rám i vidlice, pláště středně široké s jemným dezénem nebo bez, řídítka rovná, na koncích bývají zakončená dopředu směřujícími nástavci (rohy), někdy oblouky (berany), většinou bez přehazovačky s jedním převodem nebo několika málo převody v zadní nábě. Dámská kola (dámské verze) bývají naopak velmi pohodlné a plně vybavené |
Určení | jízda po městě nebo nenáročná turistika na kratší vzdálenosti po zpevněném terénu a po silnici |
Výhoda | velmi lehké a obratné, lze ho snadno vybavit dle pravidel silničního provozu |
Nevýhoda | bez přehazování není vhodné do kopcovitého terénu |
Vzhled | jako trekkingová, skládací i horská kola. Baterie bývá umístěna na zadním nosiči, za sedlovou rámovou trubkou nebo na spodní rámové trubce místo košíku na lahev |
Určení | jízda po městě, do školy a do práce, cykloturistika i na delší vzdálenosti, v terénu podle charakteru kola |
Výhoda | při šlapání pomáhá překonávat odpor a tím ulehčuje zdolávání vzdáleností, motor je možno vypnout a jet pouze na šlapání. I pro netrénovaného je ujetí 100 km reálné |
Nevýhoda | váha, která dosahuje i dvojnásobku běžného kola |
Vzhled | menší pevný rám i vidlice, pláště široké s jemně hrubým dezénem, řídítka zvednutá |
Určení | hobby, sportovní a závodní jízda po speciálně upravených tratích a cestách, skoky, možno i v nezpevněném terénu na krátkou vzdálenost a z kopce dolů, překonávání překážek a akrobatické kousky |
Výhoda | snadná ovladatelnost, vyšší odolnost |
Nevýhoda | velmi náročná jízda už na vzdálenost několika kilometrů, zvláště BMX |