Úvod » Články » Jak velké kolo mám vybrat?
v palcích 12“ – 24“(standardní velikosti), v centimetrech a označením XXS, XS, S, M, L, XL, XXL
Orientační určení velikosti rámu. Finální velikost závisí od délky dolních končetin
Fitness |
obecná velikost |
||
Trekking |
Silnice |
||
Výška postavy |
MTB |
Cyklokros |
|
do 160 cm | 15" | 50 cm | XS |
do 165 cm | 16" | 52 cm | XS-S |
do 170 cm | 17" | 54 cm | S |
do 175 cm | 18" | 56 cm | M |
do 180 cm | 19" | 58 cm | M-L |
do 185 cm | 20" | 60 cm | L |
do 190 cm | 21" | 62 cm | XL |
nad 190 cm | 22-24" |
63 cm |
XXL |
Výběr velikosti rámu je poměrně jednoduchá procedura. Pokud cyklista nevybere dobře a zvolí rám o číslo větší nebo menší, není to problém. Finální posed stejně může doladit délkou sedlovky, představce a klik. Někdy by se člověk divil, jak různí výrobci v různých letech mění geometrii rámů a stále je to správně. Obecně řečeno, menší rámy jsou i kratší a lehčí, při použití stejného materiálu i pevnější, a o to jde. Proto je možno vídat rámy trochu pod rozměrem cyklisty a z kola vyčnívat předlouhou sedlovku a představec.
FOCUS udává pro své rámy následující orientační tabulku:
10", 12", 16", 18", 20", 24" – dětská kola
26", 27,5“, 29" – horská kola
27", 28" - crossová, trekkingová, fitness, silniční a cyklokrosová kola
Výška dítěte |
Velikost kola (pláště) |
90 - 105 cm | 12" |
100 - 115 cm | 14" |
110 - 125 cm | 16" |
120 - 135 cm | 18" |
130 - 145 cm | 20" |
140 - 155 cm | 24" |
najít optimum je o kompromisu. V každém případě, pokud není sedlo optimáně nastaveno, snižujeme zbytečně výkon a řikáme si o bolení zad.
nízko | výhoda | lépe dosáhnu nohama na zem, cítím větší kontrolu nad kolem, lépe reaguji na nerovnosti povrchu, lépe přenáším váhu ve všech směrech, jsem na to zvyký z dětských let, protože tam vše řečené bylo důležité |
nevýhoda.... | snižuji svůj výkon, protože při sešlápnutí pedálů zapojuji více svaly horní strany stehen, méně spodní. Toto vede k rychlejší únavě svalů horní strany stehen a nevyužití svalů spodní strany stehen. V případě použití speciální cyklistické obuvy spojené s pedály je náročnější působit na pedál v zadní části směrem nahoru. | |
vysoko... | výhoda | v případě použití speciální cyklistické obuvy spojené s pedály je snažší působit na pedál v zadní části směrem nahoru. Při intenzivní jízdě a zaujmutí aerodynamického posedu se posed posunuje vpřed a zkracuje, cyklista nepřekračuje limit, kdy má sedlo příliš nízko. |
nevýhoda | kromě speciálních časovkářských akcí, kdy cyklista sedí výrazně vpředu, ztrácí výkon nesprávným zapojením svalů nohou a trupu. Riskuje i dlouhodobé problémy se zády |
Proti optimu se jedná o hodnoty směrem dolů do max. 2 cm (nízko) a směrem nahoru o max. 1 cm (vysoko). Větší rozdíly jsou již pocitově velmi nepohodlné a ze zdravotního hlediska nevhodné. Jakmile budete mít jen náznak toho, že se Vám pánev při šlapání pohupuje ze strany na stranu, máte sedlo vysoko.
Mezi ty tradiční patří metoda položení paty na pedál nataženou nohou a když se při šlapání vzad pánev nehoupe, je to správně. Předozadní nastavení říká, že když při vodorovné poloze klik je z kolene přední nohy spuštěna olovnice, má provázek procházet osou pedálu. I necyklistu ale napadne, že metoda, která se používala i před 50 lety, někde drhne. Cyklistické tretry tehdy měly slabé a měkké podrážky, které se prohýbaly kolem pedálu. Dněšní cyklistická obuv má vyšší, tvrdé a vzhůru ohnuté podrážky. Mluvíme tedy o rozdílu 2-3 cm. Tuto metodu je pro výšku sedla proto možné plus minus použít pro posed na horském kole a na jakémkoli kole pro jízdy na krátké vzdálenosti. Pro silniční použití by sedlo bylo příliš nízko. V případě předozadního nastavení jsme ale takřka v optimu. | ![]() |
![]() |
Tuto metodu je lepší doplnit o pozorování zkušeného cyklisty, trenéra nebo odborníka, který již nastavil XX posedů a sám si je vyzkoušel.
Modernější metoda je početní, kdy výška sedla vychází ze vzorečku (délka nohy od paty do rozkroku) x (0,883). Nastavení výše sedla se měří od osy středového složení až po horní hranu sedla.
Moderní metody měří délku kostí, pružnost a ohebnost těla, úhly, počítají se stylem šlapání, výkoností a disciplínou. Počítač potom navrhuje nejlepší nastavení. Podívejte se na jednu takovou analýzu.
Ty úplně nejmodernějí metody provádí měření při zatížení nebo dokonce i v aerodynamickém tunelu.
Přesné nastavení je důležité zváště na silničním kole, kde cyklista jede dlouhou dobu v nezměněné pozici, a proto zkušení cyklisté nastavují svůj posed po milimitrech.
Sedlo na horském kole by mělo být spíše níže, stačí 1 cm pod výší sedla silničního. Jezdec může lépe na sedle přenášet váhu a mírným odlehčením se ze sedla, tlumit nárazy na pánev. Sjezdová, BMX a freestyle kola mají sedla tak nízko, že jízda v sedle na delší vzdálenost je velmi nepohodlná. Některá freestyle kola už ani sedla nemají. Vše se odehrává ve stoje na pedálech.
V případě správné volby velikosti rámu a dodržení základů nastavení výšky sedla jste už jen krůček od toho optima. Ježděním a ježděním a ježděním si svoji pozici po milimetru doladíte sami :-)
Drtivé většině cyklistů postačují při zohlednění komentářů první 2 nejjednodušší metody. Ony totiž ani ty nejmodernější metody nejsou vševědoucí. Důkazem toho je nejslavnější cyklista světa Lance Armstrong, který, i když měl vždy to nejlepší, v posledních letech poměrně výrazně změnil svůj posed.
Doporučujeme, poznamenat si následující míry a každou změnu v posedu znovu vždy zaznamenat. Snáze získáte přehled a rychleji nastavíte Vaše nové, lepší kolo :-)
Otočit nohama na trenažéru nebo objet blok, je nedostačující. Na změnu si nechte čas i 10 km. Dokud nezjistíte, co je moc a málo, nezjistíte ani co je optimum.