Čísla a vysvětlení

Není převod jako převod

Víte o tom, že když přehodíte na o jeden zub menší pastorek, je to jako byste zařadili na o 3 zuby větší převodník?

Přesné poměry Vám nabízíme v následující tabulce: čím vyšší číslo, tím těžší převod

Nastavení cyklocomputeru na spravný obvod kola

Je oříškem pro nejednoho cyklistu a často slýcháte, že jeden nastavuje jiný rozměr než druhý a při tom mají stejná kola. Po 100 km vyjížďce jeden má 100 km, druhý ještě ne :-) Co s tím? No, přesně to nebude nikdy, ani když budete používat GPS měřice. Ani výrobci computerů ve svých návodech neuvádí stejná čísla.

Nejpřesněji to bude, když si obvod kola přeměříte sami následujícím způsobem a výsledek Vašeho měření zadáte do Computeru. Nezapomeňte si udělat na zem značku začátku měření a jeďte nejlépe po spoji dlaždic nebo lina.

 

Potom opravdu budete téměř přesně. Ovlivnit výsledek může zase jen a jen obvod kola, tzn. počítejte s tím, že když sedíte na kole, pneumatika bude stlačena více, než když budete měření provádět na nezatíženém kole. Rozdíl bude malý, ale znáte to, vyjížďka průměrnou rychlostí 29,9 km/h nenadchne tolik jako 30 km/h.

Kdo nechce přeměřovat, využijte tuto tabulku: Nedivte se moc, co kraj - to jiný metr

Mám přifouknout?

Stejně jako pneumatiky u auta foukáme na určitý tlak, u jízdních kol je to úplně stejné. Rozsah tlaku, na který je možné nahustit pneumatiky bývá napsán na boku pláště nebo galusky. V případě překročení doporučeného tlaku hrozí nebezpečí prasknutí nebo vyskočení z ráfku. V závodním cyklokrosu používání podhuštěných galusek je zcela normální, protože lépe sedí na hrbolatém terénu, ale pro běžné ježdění to není vhodné. Měkké pneumatiky si říkají o proražení o ráfek.

Než začnu nafukovat, co ještě musím vědět? Musím znát typ svého ventilku. Jsou 3 základní typy ventilků.

Galuskový , Velo , Moto (automobilový). Ve většině případů je lze nafouknout jednou universální pumpičkou.

GALUSKOVÝ | VELO | AUTO

Ventilky se většinou nevybírají jako samostatná součást, bývají napevno spojeny s duší.

Co se stane, když nevyberu správný ventilek? Při nejlepším, i když to bude překvapení, Vaší pumpičkou duši třeba nenafouknete. Může se i stát, že na Vaše vysoké ráfky budete mít jen duši s krátkým ventilkem. Pokud nebude po ruce nástavec, nenafoknete.

Mezi ty starší patří tzv. automobilový ventilek, který je stejný, jako se používá u automobilů a bez problému můžete zajet foukat k benzinové pumpě. Protože se jízdní kola hustí na větší tlak než kola automobilu, bývá i obtížnější dobře je nafouknout. Horské kolo se fouká na přibližně 2x větší tlak než automobil: 45-65 PSI, silniční kolo na 2x větší tlak než horské kolo: 100-120 PSI. U dětských kol, kočárků a vozíků se můžete setkat s ohnutým ventilkem. To je úmyslně, v malém rozměru kola by jinak něslo přiložit pumpičku na ventilek.

Tzv. veloventilky jsou známé spíše ze starších kol, používají se již dlouhou dobu, ale stále méně. Pokud bychom použili speciální pumpičku na automobilový ventilek, duši nenafoukneme, potřebujeme speciální pumpičku nebo universální.

Posledním základním typem je galuskový ventilek, který oba předchozí předčí svoji váhou. Jeho konstrukce je kombinací obou. Má vnitřní píst, který je překryt kontramatkou, která se před foukáním musí uvolnit směrem vlevo a po nafouknutí opět utáhnout opačným směrem. Po uvolnění kontramatky, lze stlačením tlak upustit. Nejlepším řešením na foukání je opět universální pumpička. Vnitřní píst lze vyšroubovat a stává se, že při uvolnění kontramatky nechtěně uvolníte píst a vzduch uniká.

Co na plášti můžete vidět:

  • Silniční kolo: max. 8,5 BAR (120 PSI)
  • Trekkingové kolo: min. 2,5 BAR (35 PSI) – 4,5 BAR (65 PSI)
  • Horské kolo: OFF ROAD max. 3,5 BAR (45 PSI) Normal ROAD max. 4,5 BAR (65 PSI)

Jaký je přepočet hodnot:

  • 1 kPa = 0,145 PSI nebo 0,01 Bar
  • 1 PSI = 6,89 kPa nebo 0,069 Bar
  • 1 Bar = 14,5 PSI nebo 100 kPa

Rozměry plášťů

  • metrické rozměry: např. 37 - 622 znamená šířku 37 mm a vnitřní průměr 622 mm
  • palcové rozměry: např. 28x1,40 znamená vnitřní průměr 28 palců a šířku 1,4 palce
  • 28x1 5/8x 1 3/8 znamená vnitřní průměr 28 palců x výška x šířka
  • francouzské rozměry: např. 700 x 35C znamená 700 mm vnější průměr a 35 mm šířka

Tubeless nebo Tubeless ready?

    • Tubeless (bezdušové pláště)
    • Tubeless ready (bezdušové pláště) fungující jen s tmelem

Výhody

Hmotnost, méně defektů, valivý odpor, používání nižších tlaků, jízdní vlastnoti.

Nevýhody

Montáž i demontáž je s použitím tmelu složitější a zdlouhavější. Úzké silniční pláště zmíněné nevýhody (zvláště v zimě) násobí.

Základní potřeby

Tubeless ráfek, tubeless ventilek, tmel.