Bezpečně na kole

Podívejme se v krátkosti na to, jak se asi chovat, abyste Vy i ostatní kolem Vás měli z cyklistiky dobrý pocit.

Mezi cyklisty není jednoznačného názoru, jestli je jízda na silnici méně bezpečná než jízda v terénu, kde není žádné auto ani semafor. Někdy dokonce úplně obráceně. Proč asi? Většinou se v terénu pohybujemu mezi překážkami, nevidíme dostatečně daleko před sebe, nerovnosti terénu někdy nejsou včas vidět, jestli vůbec. Prostředí se mění velmi rychle, povrch je více kluzký i v létě, pády nebývají jen na tvrdý asfalt, ale i na ostré kameny, vyčnívající klacky a pařezy. Pokud bychom očekávali, že srnka vyběhne z každého křoví, museli bychom jít pěšky. V terénu na nás čeká mnohem více rizik, včetně toho, že případná pomoc se bude k nám dostávat složitěji.

Na silnici máme sice méně nástrah, ale kromě našich chyb musíme počítat i s ostatními úřastníky silničního provozu. Srážka s jiným dopravním prostředkem je mnohem nebezpečnější. Vše předvídat nelze, ale mnoho ano.

Doporučení jak se chovat na silnici:

  1. Udržovat přímý směr - pozor na objíždění kanálů a děr, rychlou změnu směru nemusí předjíždějící řidič včas zaregistrovat
  2. Jezdit bez hudby ve sluchátkách - pokud slyším přijíždějící auto, mohu ho očekávat.
  3. Uhnout/neuhnout - i když jedete při pravém kraji, vždy je ke krajnici ještě nějaký ten centimetr. Kdo má lepší pocit z toho, že autu uhne až na samý okraj silnice, udělejte to až na poslední chvíli, zvětšíte odstup od předjíždějícího auta.
  4. Více aut za sebou - často podle zvuku není jasné, kolik aut mohu očekávat a kdy se navrátit z nepohodlné jízdy na samém okraji vozovky. Vyčkejte chvíli, než to bude jisté.
  5. Tlaková vlna - velké dopravní prostředky poznáte podle zvuku. Očekávejte, že přijde pěkné fouknutí směrem k Vám, po chvíli se tlak obrátí směrem do silnice. Pokud vozidlo má přívěs nebo jedou dvě za sebou, možná Vás to vyleká.
  6. Míjející se auta - když se auta míjí v místě, kde právě jedete, je to nejkomplikovanější, protože předjíždějící auto nemůže mít od Vás tak velký odstup.
  7. Jízda proti nízko ležícímu slunci - vy máte stále dobrý výhled a brýle vyčištěné, ale předjíždějícímu řidiči se špinavým předním sklem se budou některé tvary a barvy slévat. Podvečerní jezdci jistě využijí červenou zadní blikačku.
  8. Jízda na zelenou - víte kolik řidičů, kteří projíždí křižovatku na zelenou, se rozhléde? Vy se o to snažte.
  9. Jízda po hlavní silnici - ještě větší pozor než při jízdě na zelenou. Zdá se Vám, že řidič auta, co stojí na vedlejší, Vás vidí? Má dostatečný výhled?
  10. Jízda vedle odstavených aut - počítejte s tím, že někdo může otevřít dverě. Pokud budete mít odstup, stačíte ještě změnit směr. Co když pojede za Vámi auto?
  11. Jízda v pruhu pro přímý směr i odbočení vpravo - vidíte dostatečně, že auto, které je vedle Vás, opravdu nemá zapnutý blinkr? Je jisté, že řidič na blinkr nezapomněl?
  12. Zastavení na křižovatce - rozhodne se řidič PŘED Vámi ještě projet nebo ne? Zastavíte za ním včas? Rozhodne se řidič ZA Vámi ještě projet nebo ne? Zastaví za Vámi včas?
  13. Čtěte povrch - tam, kde se musí brzdit nebo zatáčet, je třeba včas vědět, jak se kolo asi zachová. V zimě námraza, v létě prach a písek, za mokra bílé šrafování na silnici, některé druhy asfaltových povrchů, zvláště v zahraničí, jsou za mokra velmi kluzké. Podélné rýhy a koleje Vás jen tak nepustí. Nejvíce znečištěná místa na silnicí jsou ta, kde auta jezdí nejméně - střed silnice a kraj, tzn. tam, kde je místo pro cyklistu.
  14. Chodci - stejně jako cyklista i chodec se orientuje podle zvuku. Cyklista jede ale takřka bezhlučně a mezi chodci budou kromě těch nepozorných i unavení, nemocní a staří lidé. Speciálně na cykloztezkách takřka žádný chodec se nechová tak, že přijede kolo.
  15. Na silnici i všude jinde - vysoká tráva, křoví, stromy nebo zaparkovaná auta nám znemožňují výhled na blížící se NĚCO ze strany. Pokud to situace dovolí, je lepší jet co nejdále od clony ve výhledu, a to v obou směrech. Budeme mít my i TO, co nám vstoupí do cesty, více času reagovat. Už malá kočka nebo slepice může naši vyjížďku ukončit.

Doporučení jak se chovat na stezce pro cyklisty:

  1. Zpomalit - je užší a hůře udržovaná, někdy ani povrch není tak dobrý jako na silnici.
  2. Zhodnotit provoz - pokud je na stezce s Vámi ještě někdo jiný, pozor a pozor. Stejně tak jako na silnici potkáváme rychlejší a je nám jejich neohleduplnost nepříjemná, může být na stezce naše neohleduplnost nepříjemná jiným.
  3. Předpovídat - že chodci neudrží příný směr chůze, tak jako auta mohou očekávat od nás cyklistů na silnici. Že děti stezku pro cyklisty nevnímají vůbec. Že pobíhající pes může být na vodítku, které možná nevidíme.

Doporučení jak se chovat v terénu:

  1. Osvojte si nejdříve jízdu na dobrém povrchu - silnice, stezka, cesta
  2. Naučte se číst terén - co může být pod listím, jehličím a v trávě? Jak vypadá povrch ve stínu stromů? Je ten kořen mokrý a kluzký, když ten kámen vedle vypadá suchý? Jak zaregují Vaše brýle na změnu slunce - stín?
  3. Naučte se ovládat své kolo - je to náročnější než jízda po silnici, protože změny jsou na každém kroku. Na silnici se Vám to bude zpětně hodit. Jak rychle šlápnout na zem, na kterou stranu a v kterém okamžiku. Rychlé přenášení váhy v zatáčkách, při brždění a při přejezdech nerovností. Rovnováha a udržení směru na úzkých cestách, ve vyjetých kolejích a pro pokročilé jízda na sněhu.
  4. Jezděte ve dvou - pro případ pomoci
  5. Jezděte s mobilem - pro případ zavolání pomoci

Dodržujte hranici svých schopností a možností svého kola. Potom budete všechny helmy, charániče, světla a odrazky jen nosit, ne potřebovat.